2008 ÖSS ZOR MU OLACAK-KOLAY MI? *Okuyunuz...

Yapılmasına daha bir yıl var ama 2008 ÖSS, şimdiden pek çok kimsenin gündeminde ve onlar için büyük bir umut… Gelecek yıl ÖSS’ye hazırlananlar istedikleri bölüme rahatça girebileceklerini düşünüyorlar

Çünkü düz liselerde eğitimin dört yıla çıkması ve gelecek yıl mezun vermemesinden dolayı, 2008 ÖSS’ye gireceklerin sayısında 800 bin civarında bir düşüş olacak. Yani bu yıl ÖSS’ye giren yaklaşık 1 milyon 700 bin olan aday sayısı 2008’de 900 bine düşecek ve sınava girenlerin de üniversiteye girme ihtimali yükselecek.




Fakat bu durum pek çok kişinin üniversite iştahını kabartmış durumda. 2008’i fırsat yılı olarak görüp hiç aklında yokken sınava girmeyi düşünen geniş bir aday kitlesi var ve bir kısmı sınava hazırlanmak için şimdiden paçayı sıvamış durumda. Öyle ki dershanelerdeki kayıt sayısı, geçen yılın bu zamanına göre 2-3 kat artmış durumda. Peki, 2008 ÖSS’ye yönelik bu talep, 900 bine düşmesi beklenen aday sayısını ne kadar yükseltecek ve nadir rastlanan bu fırsatı ne ölçüde olumsuz etkileyecek? Gelecek yılki sınava kaç kişinin müracaat etmesi bekleniyor? 2008 ÖSS’de üniversiteye girme şansı gerçekten çok yüksek mi? Seneye ÖSS’ye girenler neleri dikkate almalı? Ve daha pek çok soru, adayların zihnini meşgul ediyor. Her yıl ÖSS’de dereceye giren pek çok öğrencisi bulunan FEM Dershaneleri’nin rehberlik hizmetleri bölüm başkanı Hikmet Ak’a sorularımızı yönelttik, bu yıl yerleşebileceği pek çok bölüm varken 2008 ÖSS’ye hazırlanan öğrencilerin düşüncelerini aldık. 2008 ÖSS’sine ilişkin sorularınız varsa, cevapları bu haberde.



Bu yıl ÖSS sınavında yeterli puan alanlar, şu sıralar okuyacakları okulları tercih etmekle meşguller. Ancak 2008’de ÖSS’ye girecekler şimdiden dersaneleri doldurup kampa girdiler ve sınava hazırlanmaya başladılar bile. Gelecek yılın sınavına hazırlananların üniversiteye girme ümitlerini artıran bir olgu var. O da şu: Eğitimin dört yıla çıkması ile düz liselerin seneye mezun vermemesinden dolayı önümüzdeki yıl düz liseliler ÖSS’ye girmeyecek. Bu da seneye sınava gireceklerin sayısında yaklaşık 800 bin gibi bir düşüş olacağı anlamına geliyor. Yani bu yıl ÖSS’de yaklaşık 1 milyon 700 bin olan aday sayısı 2008’de 900 bine düşecek ve sınava girenlerin de üniversiteye girme ihtimali yükselecek.



Ancak 2008’i bir fırsat yılı olarak görüp hiç aklında yokken sınava girmeyi düşünen geniş bir aday kitlesi de var. Bu durum aday sayısını ne kadar yükseltecek ve nadir rastlanan bu fırsatı nasıl etkileyecek? 2008 ÖSS’de başarı şansı gerçekten yüksek mi ve bir yıl daha bekleyip hazırlanmaya değer mi? Adayların kafasında şimdiden oluşan bu soruları, her yıl sınavda dereceye giren pek çok öğrencisi ile gündeme gelen FEM Dershaneleri’nin rehberlik hizmetleri bölüm başkanı Hikmet Ak’a sorduk. Bu yıl yerleşebilecekken 2008 ÖSS’ye hazırlanan öğrencilerin düşüncelerini aldık. İşte 2008 ÖSS’sine ilişkin kafalardaki sorular ve cevapları...



Gelecek yıl düz liselerden kaç kişi sınava girmeyecek ve ÖSS’ye başvuru sayısı tahmininizce ne olacak?



Bu sene son sınıf düzeyinde sınava 801.200 aday başvurdu. ÖSS’ye girmek isteyen sayısı 1.639.800 oldu. Bunlardan 1.615.534 aday sınava girdi. 2005 ve 2006 yıllarında son sınıfta ÖSS’ye başvuranların % 27’si yerleşmiş. Lise eğitiminin 4 yıla çıkması sonucu, liselerin çoğu 2008’de mezun vermeyecek ve 2008 ÖSS’ye lise sondan yeni mezunlar girmeyecekler. Bu nedenle 2008 ÖSS’ye başvuracak aday sayısında yaklaşık 600-650 bin düşüş olması beklenmektedir. 2008’i bir fırsat yılı olarak görüp sınava girmeyi düşünen geniş bir aday kitlesi de var. Bu nedenle gelecek sene ÖSS’ye yaklaşık 1 milyon 100 bin ile 1 milyon 200 bin adayın girmesini bekleyebiliriz.



Bu durum, üniversiteye girme şansını ne kadar etkileyecek?



Aday sayısının düşmesi nedeni ile 2008’de üniversite kontenjanlarına daha az kişi talip olacak. 2007’de 1.615.534 aday sınava girip 433.150 üniversite kontenjanına talip olurken (% 26,81), 2008’de 1.200.000 aday sayısı ile aynı kontenjanı düşünürsek % 36,1 olmuş olacak. 4 yıllık ve üstü olan lisans programları için bakalım. 2007’de 1.615.534 aday sınava girip 207.328 üniversite kontenjanına talip olurken (% 12,83), 2008’de 1.200.000 aday sayısı ile aynı kontenjanı düşünürsek % 17,28 olmuş olacak. Bu da 2008 ÖSS’nin ne kadar avantajlı olabileceğini gösteriyor.



Bu yıl istediği puanı alamayanlar daha iyi bir yere girmek için önümüzdeki yılın sınavına girmeyi düşünüyor. Doğru bir karar mı bu? Onların bu kararı seneye sınava gireceklerin sayısını çok yükseltir mi?



Şu an 2007 ÖSS sonuçlarına göre tercihlerde bulunuyoruz. Gerek kendi öğrencimiz gerekse diğer öğrencilerle görüşme fırsatı buluyoruz. Ama 2008 ÖSS ile ilgili düşünceleri öyle zannedildiği gibi değil. Tabii onlar da biliyor biraz avantaj sağlayacağını; ama sonuçta kontenjanlar yine sınırlı. Mümkün olduğu kadar gidebilecekleri, okuyabilecekleri üniversitelere tercihlerinde yer veriyorlar. Bundan dolayı 2008’de ÖSS’yi düşünenler çok kalabalık bir grupla karşılaşmayacaklar. Çoğu öğrenci ‘bir an önce üniversiteye girsem’ düşüncesinde. 2008 ÖSS’ye genel liselerin mezunu olmadığından çoğu genel liseli öğrenci lise sonda iken bunu zaten düşünüyordu. Bu sene ‘okulla birlikte zorlanmayayım, seneye nasıl olsa avantajlıyız’ dediler. Genel liseli öğrencilerin zaten yerleşme oranları düşük oluyordu, bir sene sonra üniversiteye giriyorlardı. Bu açıdan sayının azalması bu sene lise son sınıfların üniversiteye yerleştirme durumuna göre değişebilecek. 2007 ÖSS’ye göre ne kadar üniversiteye yerleşen aday olursa 2008 ÖSS o kadar avantajlı olacaktır.



Hiç aklında yokken pek çok kişi, bu avantajı değerlendirip sınava girme düşüncesinde. Bu sayı sizce çok artar mı ve şansı düşürür mü?



Her yıl olduğu gibi gittiği üniversiteden, bölümden memnun olmayan ve ÖSS’ye başvuran aday olacaktır. 2008 ÖSS’de bu sayı az da olsa artabilir. Ama okul ile irtibatı, mesleğini sevmesi, gittiği yeri sevmesi gibi durumlardan dolayı azalabilir. Birçok aday da sadece sınava girmek için giriyor. Acaba bu yıl kaç net yaparım diyorlar. Bu şekilde ne kadar sayı yükselse de mezun olmayacak öğrenci sayısına ulaşamaz. Buradan da 2008’de ÖSS’ye girmenin az da olsa avantajlı olduğu görülmektedir.



Gelecek yıl daha az kişi sınava gireceği için sorular zorlaşır mı?



Soruların zorlaşacağını düşünmüyoruz. 2006 ÖSS ile başlayan sistem, 2007 ÖSS’de biraz daha kolaylaşarak uygulanmıştır. Sorular için de her seviyeden soru hazırlanmaktadır. % 10 civarında çok zor sorularla ayırt edicilik sağlanır. Onun dışındaki sorular zor, normal, kolay ve çok kolay şeklinde oranlanır. Sonuçta kontenjan sayıları ile öğrenci sayısı arasında uçurum olduğundan bir seçme ve eleme sınavı olacaktır. Sadece belki yüzdelik dilime düşen başarılı öğrenci sayısında artma yaşanacaktır. ÖSYM bu sınav sisteminde bir istikrar yakalamıştır. Yıldan yıla başarıda artış yakalanmaktadır.



Fen ve Anadolu liselerinin başarı ortalamaları yüksek. Bu liselerden mezun adaylar başarılı olacakları için beklenen şansı ortadan kaldırıyor mu?



Fen ve Anadolu liselerinin başarısı her zaman için iyidir. Genellikle ilk yıllarında yüksek yerlere yerleşen öğrenciler 2008’de de kendi aralarında yarışacak, genel itibarıyla onlar yerleşeceklerdir. Bu her sene aşağı yukarı böyle olduğundan değişen bir şey olmayacaktır. 2008 daha çok 2007’de bir üniversiteye yerleşememiş öğrencilere kontenjan açısından fayda verecektir. Sonuçta genel lise öğrencilerinin birçoğu tekrar hazırlanıyordu. Bu hazırlanma sonucunda önceki yıllara göre yerleşme oranları bu sene artmış oldu. Bunu değerlendirmeleri onların faydalarına olacaktır.



Gelecek yılın ÖSS’sine hazırlananlara bu anlamda tavsiyeleriniz neler?



Öğrenciler kontenjanlar ve yerleşme durumunda avantajlı olduklarını unutmamalılar. Bu durumu ileriki yıllarda bulamayabilirler. ÖSS’ye başvuran öğrenci sayısı yıldan yıla artış göstermektedir. Daha az puanla daha iyi bölümlere yerleşebilme imkânı doğacak. Bu durumu değerlendirmelidir. b.eren@zaman.com.tr





Çoğunun ümidi 2008 ÖSS



Türkan Avşar: Bu yıl mezun oldum ve FEM’de üniversiteye hazırlandım. Sınavda beklediğimden fazla puan aldım. Aldığım puanla bir öğrenci geçen yılki sıralamada 8 binlerde iken bu yıl ben 20 binlerdeyim. İş bulma bakımından avantajlı olduğu için fizik tedavi rehabilitasyon okumak istiyorum. Sınava hazırlanmak zor, o yüzden tercihlerimi artırıp bu yıl yerleşmek istiyorum. Ama sınava hazırlanan beş kişiden biri, ümidini 2008 ÖSS’ye bırakmış durumda. Seneye sınava girecekler daha avantajlı; ama şans bu, herkesin kısmeti ayrı.



***



Seneye avantajlı olacağım







Duygu Çırtlık: Geçen yıl mezun oldum ve bu yıl sınava sayısaldan hazırlandım. Bu sene bir bölüme yerleşmeyi düşünüyordum önce. Henüz net karar vermedim; ama gelecek yıl yüz binlerce kişi sınava girmeyeceği için daha avantajlı olacağım ve bir yıl daha hazırlanmayı düşünüyorum şimdi. Bu yıl İstanbul’un dışında Anadolu şehirlerindeki üniversitelerde puanımın yeteceği pek çok bölüm var; ama mesleğimi severek yapabileceğim, açıkta kalmayacağım bir bölüm, mesela gıda mühendisliği ya da diyetisyenlik okumak istiyorum.



***



Şansım çok; ama azalıyor







Derya Uçar: Sorular kolay olmasına rağmen iyi çalışmadığım için puanım bu yıl düşüktü. Herkes gelecek yıl daha az kişi sınava gireceği için daha şanslı olacağımızı düşünüyor. Ben de öyle düşünüyorum. İkinci bir okul okumak isteyenler ve Anadolu ve fen liselerinde okuyanlar da sınava girecekler. Daha başarılı oldukları için bu şansımı azaltıyor, bundan korkuyorum. Şansımızı azaltan sadece onlar değil. Mesela amcam da hiç aklında yokken gelecek yıl az kişi sınava girecek diye sınava girecek ve rakibim olacak.



***



Üniversite okuyan da girecek



Emine Bakali: Liseyi geçen yıl bitirdim, bu yıl sınava hazırlandım. Aldığım puanla yerleştirilebileceğim Anadolu üniversitelerinde çok bölüm var; ama ben onları tercih etmeyeceğim. Marmara Bölgesi’nde istediğim bir bölüme yerleştirilemezsem gelecek yıl tekrar hazırlanmayı istiyorum. Gelecek yıl daha az öğrenci sınava girecek, bu beni ümitlendiriyor. Çok kimseden de duyuyorum, ‘bu sene yerleştirilsem de seneye gireceğim’ diyen. Çok kişi 2008’de ÖSS’ye girmek istiyor. İki yıllık okul okumuş bir komşumuz da girecek mesela.



Kaynak: Zaman Gençlik

15 yorum:

Adsız dedi ki...

her sene bi değişiklik oluo..y asınaw şekli,ya da soruların kolay olup üniwersıte puanlarının tawan yapması gibi..:( gelecek senede belkıde awantajlı oludugumusu düşünüorus ama bu durum tam terside olabilir..ne olacağımıs belli değil hade hayırlısı herkes içinn..:)

Adsız dedi ki...

amma şanslı insanlar var ya. biz 1 milyon 700 bin insanla uğrastık. şimdi ne kadar azalıo. Bn de mi yeniden girsem acaba:)

Adsız dedi ki...

2008öss zor olmicak diyolar ama bnce 2007 össye hatta önceki tüm össlere göre dhada zor olucak düz liselerden mezun olmamasını avantaj sayan çoğu kişi bu sınava giricek. sınava giren kişi sayısı arttıkça ya kontenjan sayısı azalıcak yada sınav sorularının zorluk derecesi farkedilir bi biçimde artıcak sonuçta ösym bunada bi çıkış yolu bulucak ama çıkış yolu bizim bitiş yolumuzmu yoksa başlangıç yolumuzmu olur onu bilemem... ÖSS= ÖĞRENCİ seçme ve yerleştirme sınavı adı üzerinde "öğrenci" bare bu yılki sınava sadece öğrenciler girsinde önümüz açılsın

Adsız dedi ki...

ben mezun olalı 2 yıl oluyor bu yıl ikinci girişimdi çok çalışmış olmama ragmen istedigim puanı alamadım yine.arkadaşlar sorulara çok kolaydı deyip durmayın okadar kolay olsaydı herkes kazanırdı artı hiç öss kolay diye bişey sorarmı nası eleyecekler.bide seneye avantajlı olacamızı düşünmüyorum kontenjan sınırlı tutulcak çünkü hem düz liselerin çok fazla bi başarısı olmuyo zaten

ridvan17 dedi ki...

yaa arkadaslar yapmayın yaa...allah askına kac tane düz lise öğrencisi ilk binde.zaten dereceyi ve yüksek puanları anadolu ve fen liseliler yapıyor.Ee onlar da hazırlık olduğu için mezen vermeye devam ediyor..sonucta değişen bişey yok(düz liseli arkadaslar alınmasın ama maalessef türkiyenın acı gerceği bu=

Adsız dedi ki...

bende 2008 öss nin zor olacağını düşünüyorum her sene umutları bir noktada körelten bir açıklama oluyo nasılsa!bence bunu büyük bir avantaj olarak görmek çok yanlış.yani ben derim ki arkadaşlar 2008 e fazla ümit bağlamayın gerçekten neler olacağı belli değil...

Adsız dedi ki...

reyhan19
slm arkadaslar bn bu yıl 2.kez sınawa girdim calıştım ama bekledgm puanı alamadım şimdi de 2 yıllık meslekyüksekokllarnı terch ettim onda da yerleştirilemedim simdi ek kontejyanlardan bi ümit bekliyorum ya o da olmazsa nolucak 2008 deki össyemi girim sizce bu 3 yılım olucak ama?

Adsız dedi ki...

mrb reyhan ben fatma bu sene sınava ilk girişimdi ea dan girdim ve ea dan 323 aldım sınıf öğretmenlyiği yazdım ama gelmedi o kadar puanla doğuyu bile yazdım ama gelmedi şok oldum şimdi tekrar gireceğim öss ye.bence sınava bi sene daha hazırlan nede olsa giren sayısı biraz da olsa düşecek ama sen bilirsin benim fikrim böyle hocaların falan ne diyor

Adsız dedi ki...

arkadaşlar fen lisesi ve anadolu liselerinin hepside 4 yıllıkmı yani 3 yıllık yokmu

Adsız dedi ki...

fatma merhaba nasılsın ea dan 323 almana rağmen hiçbir yere giremedinmi ikinci öğretim sınıf öğretmenliğini de mi alamadın

Adsız dedi ki...

slm arkadaşlar bu sene 2.girişimdi pdr istiyodum ama puanım çok kötügeldi istemediğim bölümleriyazdım onlar bile gelmedi kafayı yicem.eklerde 2 yıllık falan yazmayı düşünüyorum ama hiç ümitli deilim.ekler de eylülün 20 sindeymiş.tekrar dersaneyemi yazılsam bi an önce ne yapsam bilmiorum.sizce eklerden bişey çıkarmıı?napiyim yardımcı olurmusunuz...aslı

Adsız dedi ki...

aslı bence istemediin bi yer yazıp gitme sakın çalışabiliceğine inanıyorsan bi daha gir

Adsız dedi ki...

slm isimsiz arkadaşım ikinci öğretimde yazdım ama gelmedi nasıl oldu anlamıyorum valla halen şoktayım artık ikinci seneyi deneyeceğiz ne yapalım

Adsız dedi ki...

ya fatma sen afedersn ama manyakmısın o puanla nsl giremion nsl bi tercih yaptırdılar sana yaa.bence sen ek yerleştirmeleri dene bakarsn çıkar.bi yıl daha dayanılmaski bu strese.hem sen eğer düz lise mezunuysan seneye bilemiom ama şansın fazla diil çünkü düz liseler girsede girmesede and ve fenler zaten kendi aralarnda kapışıyolar düz liseleri rakip olarak görenmi var allah aşkına yaa

Adsız dedi ki...

yok and lisesi mezunuyum zaten bu sene sınava ilk girişimdi.ek yerleştirmeye başvuracağım ama ii bi yer olursa okumak için yazmayacağım yanı sadace para kazanabiliceğim bişey yazarım.zaten çalışmalara başladım ben bu sene bu puanı aldıysam inş seneye daha ii bişey alırım ve hukuk okurum inş